Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego zapowiedział, że po wstrzymaniu subwencji z Funduszu Kolejowego dla regionów, nie będzie w stanie zagwarantować takiego jak do tej pory poziomu dotacji dla Przewozów Regionalnych. Może się to przełożyć na liczbę uruchamianych połączeń.
Wojciech Kroskowski, członek zarządu Przewozów Regionalnych powiedział podczas wizyty na Opolszczyźnie, że aby realizować rozkład jazdy w takim zakresie jak obecnie, województwo powinno zagwarantować dotację dla przewoźnika w wysokości 40 milionów złotych rocznie. Problem w tym, że po oświadczeniach strony rządowej, która zapowiada odcięcie samorządów od środków z Funduszu Kolejowego, opolskie jest w stanie przeznaczyć na dofinansowanie przewozów jedynie 35 milionów złotych.
Mniej pieniędzy, mniej połączeń
– Nie wiemy jak w perspektywie następnych 5 lat będzie wyglądała kwestia dostępności pieniędzy w ramach Funduszu (marszałkowie oprotestowali decyzję rządu – dop. redakcji), wiemy jednak, że województwo ma ograniczone możliwości finansowe, więc będziemy musieli pogodzić to ile będzie środków przeznaczonych na przewozy i ile będziemy w stanie za to pracy zrealizować – powiedział dla Radia Opole Wojciech Kroskowski.
Przypomnijmy, że UMWO wstępnie zadeklarował poparcie dla restrukturyzacji Przewozów Regionalnych i przekazanie w ręce PR pracy eksploatacyjnej na swoim terenie w ciągu następnych 5 lat, co jest warunkiem restrukturyzacji spółki. Ostateczną decyzję w tym temacie muszą jednak podjąć radni sejmiku wojewódzkiego. Zrobią to w ciągu najbliższych dni.
Plany modernizacyjne a zmniejszona dotacja
Ograniczenie środków na połączenia regionalne na Opolszczyźnie może być dotkliwe zwłaszcza w kontekście licznych planów modernizacyjnych dla linii lokalnych w województwie. Władze przymierzają się do kompleksowego remontu linii Nysa – Opole (nr 287), Opole – Kluczbork (nr 301 i nr 293), Nysa – Brzeg (nr 288). Aby plany te przyniosły skutek w postaci wzrostu liczby pasażerów, konieczne będzie zwiększenie liczby połączeń, a nie, na co wskazują braki środków finansowych, ich ograniczanie.